Lex van Delden: “Gezond ouder worden begint jong”

In elke kwartaalnieuwsbrief van Leyden Academy introduceren we één van onze wetenschappelijke stafleden aan de hand van een actueel onderzoek of nieuwsfeit. In de editie van april 2018 vertelt bewegingswetenschapper Lex van Delden over Jong Geleerd, een experiment met zit/sta-tafeltjes dat in maart in het nieuws kwam bij onder meer het Jeugdjournaal en Algemeen Dagblad.

Wat is dat voor experiment met zit/sta-tafeltjes?
“Op de Lorentzschool in Leiden hebben alle leerlingen van één klas (groep 6) zit/sta-tafeltjes gekregen. Zij kunnen hiermee gemakkelijk zelf de werkhoogte bepalen en afwisselen tussen zitten en staan. In een andere klas (ook groep 6) wordt het reguliere schoolmeubilair gebruikt. Twee keer per jaar doen we metingen. We kijken onder meer met activity trackers of de leerlingen met zit/sta-tafeltjes meer staan en bewegen en we houden de Cito-scores bij om de schoolprestaties tussen de klassen te vergelijken. We volgen de leerlingen drie jaar lang, eind 2019 maken we de resultaten bekend.”

Leyden Academy houdt zich toch bezig met veroudering? Wat doen jullie op een basisschool?
“We weten uit onderzoek hoeveel impact je leefstijl heeft op hoe je ouder wordt. Veel gezond én ongezond gedrag is onbewust en aangeleerd. Je eet je bord leeg omdat je nu eenmaal zo bent opgevoed, niet omdat je nog honger hebt. Dit geldt zeker ook voor zitgedrag. Kinderen zitten omdat we stoelen in de klas hebben gezet. We willen onderzoeken of je dit kunt doorbreken door al op jonge leeftijd de norm aan te passen en een leefstijl met meer staan en bewegen vanzelfsprekender te maken. Om te kijken of dit effect duurzaam is, blijven we een aantal leerlingen ook na de basisschool volgen.”

Waarom heeft dit onderwerp jouw interesse?
“Ik ben opgeleid als fysiotherapeut en afgestudeerd in Cognitieve Neurowetenschappen. De combinatie van beweging en het brein fascineert me. Welke keuzes maken mensen bewust en welke onbewust? Hoe kunnen we de omgeving zo inrichten dat mensen worden verleid om meer te bewegen? Dit is de rode draad in mijn onderzoeken, of het nu gaat om een woonwijk, een schoolklas of een verpleeghuis.”