Tom Maassen

Tom studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en in Jena (Duitsland). Na zijn studie werkte hij vanaf 2010 als docent-onderzoeker bij de vakgroep Metamedica van Maastricht University. Thema’s die hem daar bezighielden waren biomedische ethiek en gezondheidsrecht, fenomenologie van het lichaam en wetenschapsfilosofie. Vanaf 2016 werkte hij aan De Haagse Hogeschool voor de opleiding Verpleegkunde aan de ontwikkeling van het ethiekonderwijs, en was hij verantwoordelijk voor de samenwerking tussen opleiding en werkveld. Samen met Andries Hiskes schreef en gaf hij het keuzevak The Art of Caring, waarin studenten van zorgopleidingen samenwerkten met studenten van verschillende kunstacademies. Ook was Tom in die tijd als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Change Management van Jacco van Uden. Daar legde hij de basis voor het begrip ‘zorgesthetiek’.

Sinds juli 2022 werkt Tom bij Leyden Academy. Hier werkt hij het begrip ‘zorgesthetiek’ verder uit voor de ouderenzorg. Zorgesthetiek is een hands-on theorie waarin waarneming en responsiviteit van zorgprofessionals centraal staan. In de ‘zorgesthetische werkplaats’ zoekt Tom samen met kunstenaars, ouderen en zorgprofessionals naar nieuwe manieren om het over zorgen te hebben, om daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van toekomstige zorgprofessionals. Daarnaast is levenskunst voor ouderen een belangrijk thema voor Tom. Daarvoor is hij voornamelijk geïnspireerd door de stoïcijnse school en door de leer van Benedictus de Spinoza.

Meer lezen over Tom, zijn interesses en zijn werk? Lees het interview met hem!

Thema’s
Zorgesthetiek, lichamelijkheid, onderwijsvernieuwing, levenskunst

Contact
LinkedIn
E-mail

In de media